Skip to main content

5 Avenger- isu bank punya hal


xminta banyak
Cuma minta bank2 boleh apply semula kegunaan buku2 akaun untuk pelanggan. Ketelusan tu penting. Macam saya yang bukan orang ada2 nie, melihat dan membelek buku akaun bank boleh berikan semangat buat kami untuk terus menyimpan. Membelek buku akaun tu kadang2 lebih dari membelek gambar kekasih hati uolls. Bayangkanlah betapa kami amat menyayangi dan menghargai buku2 simpanan bank nie. Bukan mahalpun kosnya, jika dibandingkan dengan jumlah simpanan yang dibuat oleh penyimpan. Sistem yang banyak digunapakai sekarang seperti tidak menghargai pelanggan. Jenuh minta penyata baru dapat itupun diprint dalam helaian kertas saja.
Begitu juga sistem penyimpanan wang di bank yang perlu disertakan dengan kad pengenalan orang yang ingin kita masukkan wang ke akaun simpanannya. Terutama bila kita ingin menyimpan untuk anak2. Tolonglah! nak simpan wang aje kut, bukannya apapun. Kalau anak duk jauh atau tinggal di asrama tunggu cuti sekolahlah baru boleh menyimpan. Yang bank in kat mesin tu tak payah citerlah, saya menyentuh cara penyimpanan wang di kaunter. Hilang kepercayaan untuk bank in duit, kerap sangat duit yang di bank in xwujud, lesap tak dapat dikesan.
Begitu juga dengan yang ada loan di bank. Heran betul bila bank agak sukar untuk mengeluarkan penyata pembayaran loan pelanggan. Banyak pula prosedur yang perlu diikuti. Bagi sajalah, atau hantar penyata setahun sekali ke alamat pelanggan pun dah kira ok. Tak adalah peminjam tu pula yang terpaksa buat kiraan dan agakan baki pinjaman. Ada juga yang bila diminta penyata menggenakan kos tertentu. Minta penyata baki pinjamanpun nak kena charge. What the.... atau nie niat sengaja supaya pelanggan terlepas pandang then uolls boleh cepat2 kenakan charge denda. Bab ngantar surat denda lambat bayar laju pula.
Marketing Insurans (phone calls) link with bank. Please stop it. Bukan setakat saya saja yang terkena, diluar sana mungkin banyak lagi. Mudahnya mengaut untung. Hilang keyakinan diri pada bank bila tiada hitam putih dokumen yang di sign oleh pelanggan, tapi tetiba dapat penyata duit telah dipotong untuk insuran sekian2. Hairan bagaiman pihak bank begitu mudah membuat potongan pada simpanan pelanggan. Aduan telah dibuat tetapi pemotongan tetap dibuat ke akaun untuk beberapa bulan seterusnya sedangkan dokumen dari insuran diterima setelah pemotongan dibuat hampir sebulan. Paling best bila pihak insuran menghantar notis menyatakan wang tidak akan dikembalikan kerana pembatalan insuran lambat dibuat dari tempoh yang sepatutnya. Jelas dan nyata mereka tidak mahu bertolak ansur. Tolong selepas ini pastikan pihak bank mendapat keizinan bertulis dari pelanggan terlebih dahulu. Geram betul bila pihak bank lebih percayakan wakil insuran dari pelanggan.
Saya bercakap sebagai seorang yang "zero knowledge" berkaitan sistem perbankan hari ini. Level masyarakat marhaen gitu. Jawapan yang selalu dibagi adalah semua boleh dilihat atau di check melalui sistem online. Pleaselah..... bukan semua tempat dapat cover kelajuan internet tahap tinggi tau. Kekadang capaian internet di kawasan bandarpun tersemput-semput. Paling penting bukan semua orang mampu nak ada kemudahan tersebut. Nak menyimpanpun perlu dicatu2. Kami ingin hak kami sebagai pengguna dan pelanggan aka penyimpan dilindungi dan dihargai. Buat apalah nak disorok2kan penyata pelanggan tu. Jujur, telus dan mesra pengguna please. Tak minta banyakpun.

Xkan niepun nak kena minta 5 avengers settlekan.....



Comments

Popular posts from this blog

Bila kerja bertimpa-timpa

  Beberapa minggu lagi saja (mungkin lagi 2 minggu rasanya) sesi kuliah akan membuka tirai. Maknanya bagi saya dan rakan yang lain dalam 1-2 bulan ini berbagai amanah tugas perlu diselesaikan, terutamanya berkaitan pendokumentasian bahan-bahan kerja dan pencapaian pada semester lepas. Pada masa ini juga, berbagai bengkel bagi pemantapan kerjaya akan diadakan oleh pihak berkaitan.    Pada masa yang sama kena pandai-pandai cari masa untuk menulis bahan penulisan ilmiah (atau dalam bahasa mudah journal). Kadang nampak luaran macam santai saja kerjaya pensyarah ini, tapi hakikatnya banyak beban tugasan yang perlu dilaksanakan disamping amanah hakiki mengajar anak bangsa. Untuk mingu ini saya baru sahaja menyiapkan tugasan E-TP, E-CF, OBE, dan bahan mengajar bagi semester hadapan. 4 kelas tutorial dan 1 kelas amali.    On going sedang menyiapkan QBS template. Sudah ini dinamakan amanah, jom kita enjoy dengan apapun tugasan yang diamanahkan pada kita. Mo...

Pekan Rabu, Kedah

Saya sukakan Pekan Rabu yang terdapat di negeri Kedah (eh! tempat lain ada pekan rabu ke ekk?). dari kecil, remaja, anak dara, mak dara sampai bila-bilapun Pekan Rabu tetap di hati. Actually Pekan Rabu cuma merupakan sebuah bangunan yang didirikan untuk para peniaga tempatan (terutama Melayu, memang majoriti Melayu pun) berniaga, memasarkan hasil jualan mereka. Kebanyakkan hasil jualan adalah terdiri daripada makanan, seperti kuih-muih lama (traditional), ikan pekasam (famous di sini), jeruk buah-buahan, baju melayu (jahitannya sangat kemas), baju kurung, barangan kraftangan dan pelbagai lagi. Hem! bak kata pepatah baru, "macam-macam ada!". Bercerita tentang kepuasan hati pelanggan. Sebagai pelanggan yang sangat cerewet (sayalah tu...). Bagi makanan traditional, dodol yang dijual adalah yang terbaik bagi saya (bagi zon utara). Lemak santannya, manis gula kabungnya, lembut teksturnya, memang tak boleh nak lawan. Kuih-muih traditional yang lain pula seperti putu beras, ba...

citer hari ke 6 raya 2011

Masih dalam mood raya lagi ke?? Jujur raya kali ini saya cuma merasakan kemeriahan raya pada malam raya sahaja, di mana dikala itu suara takbir raya kedengaran sayu diperdengarkan di stesen2 TV dan radio.  Bila pulang ke kampung (ala... sepelaung je dari rumah saya, adalah dalam anggaran 45 minit jauh perjalanan dari umah saya ke kampung).  Memang terasa pilu, sebabnya sepanjang perjalanan kami melewati kawasan perumahan, jalan utama (highway) dan kemudiannya menyusuri kawasan perkampungan (yang dah tentunya siap terpasang lampu2 panjut dan ada surau dan masjid yg mengalunkan takbir); peh! time tu memang rasa cam naak meraung menyembah kaaki ayahbonda. Keesokkan harinya, di pagi raya, kemeriahan itu semakin terhakis.  Don't know why? padahal rumah ibu di kampung seberang jalan aje, tersergam masjid.  Sepatutnya kemeriahan itu amat terasa.  Tapi tidak, tidak bagi saya.  Sebab pertamanya ialah biarpun masjid cuma seberang jalan aje dari rumah saya, suar...